@article { author = {Salavati, Adel and Kamangar, Farzad}, title = {The Role of Strategic Thinking in Transformational Leadership}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {6}, number = {21}, pages = {183-210}, year = {2015}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {Today, as one of the main features of strategic thinking, organizational leaders raissed. This study aimed to analyze the role of transformational leadership in strategic thinking in firms of consulting engineers based in the area of energy. Strategic thinking based on Liedtka model (1998) and transformational leadership is also based on the Bass and avolio model (2000) has been studied. The purpose of this study is applicable and In terms of data collection methods, descriptive research survey. To achieve the goal of 315 experts, middle managers and senior managers of 16 compannies active in the energy sector in the فراوانی ry has been selected as the sample. To study the effects of structural equation modeling technique of variables and LISREL software was used. The results indicate that strategic thinking and its dimensions have a significant and direct effect of transformational leadership. "Intelligent Opportunism" has the greatest effect and "Thinking in Time" have the least effect on transformational leadership.}, keywords = {Strategic Thinking,Transformational Leadership,a Firm of Consulting Engineers in the Field of Energy}, title_fa = {تحلیل نقش تفکر راهبردی در رهبری تحول‌آفرین}, abstract_fa = {     امروزه تفکر راهبردی به‌عنوان یکی از قابلیت‌های اصلی رهبران سازمانی مطرح ‌شده است. هدف این پژوهش تحلیل نقش تفکر راهبردی در رهبری تحول‌آفرین در شرکت‌های مهندسین مشاور مستقر در حوزه انرژی است. تفکر راهبردی بر اساس مدل لیدکا (1998) و رهبری تحول‌آفرین نیز بر اساس مدل بس و آولیو (2000) مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادها، پژوهشی توصیفی از نوع پیمایشی است. جهت دستیابی به این هدف تعداد 315 نفر از کارشناسان، مدیران میانی و مدیران عالی 16 شرکت فعال در حوزه انرژی در داخل کشور به‌عنوان نمونه آماری انتخاب ‌شده است. به ‌منظور بررسی اثرات میان متغیرهای پژوهش از فن مدل­یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار LISREL استفاده ‌شده است. نتایج به‌دست‌آمده بیانگر آن است که تفکر راهبردی و ابعاد آن دارای اثر معنادار و مستقیمی بر رهبری تحول‌آفرین می‌باشند. "فرصت‌جویی هوشمندانه"بیشترین اثر و "تمرکز بر هدف" کمترین اثر را بر رهبری تحول‌آفرین دارند.}, keywords_fa = {تفکر راهبردی,رهبری تحول‌آفرین,شرکت‌های مهندسان مشاور مستقر در حوزه انرژی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_154213.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_154213_6df414f70d61a1305579d5e3114e040f.pdf} }