@article { author = {Tayebi Abolhasani, Amirhossein and daneshvar deylami, mohammadreza and Khashei Varnamkhasti, Vahid}, title = {A Meta Method of the Academic Strategy Researches}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {10}, number = {40}, pages = {91-125}, year = {2020}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The aim of this Meta method study is to investigate the field of strategy in Tehran's first level universities. This research is an applied one in terms of purpose and is a tool for data collection, library study and review of documents. The research population has all the master's theses and doctoral dissertations in the field of strategy in the four universities of Tarbiat Modares, Tehran, Shahid Beheshti and Allameh Tabatabai in the years 1991 to 2016. The total data collection method and the population size are 188 reports. 11 indicators of analysis: thematic contribution, students' degree, number of participants, participation of scientific institutions, participation of scientific-specialized groups, gender of the researcher, methods and techniques used, validation of research method, statistical and analysis methods, resources and appearance of the report were reviewed. According to the results, it is necessary to strengthen the teaching methods of research methods as well as strategic management for graduate students. Case and comparative methods, qualitative and mixed research methods, use of combined tools, level of individual and national analysis and non-probabilistic sampling and accuracy in narrative to consider more.}, keywords = {Meta Method,strategy,Researches Report,Academic Researches,Tehran}, title_fa = {فراروش تحقیقات دانشگاهی حوزه استراتژی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش فراروش تحقیقات حوزه استراتژی در دانشگاه‌های سطح یک تهران در چارچوب پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و رساله‌های مقطع دکتری است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و ابزار گردآوری داده‌ها، مطالعه کتابخانه‌ای و بررسی اسناد و مدارک است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و رساله‌های مقطع دکتری حوزه استراتژی در چهار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبائی است که بین سال‌های 1370 تا 1395 انجام ‌گرفته و در کتابخانه دانشکده مربوطه وجود داشته است. روش نمونه‌گیری به‌ صورت تمام‌شماری بوده و پس از حذف نمونه‌های غیرمرتبط، حجم نمونه نهایی مورد بررسی 188 عدد است. شاخص‌های تحلیل در قالب 11 پارامتر سهم موضوعی، مقطع تحصیلی دانشجویان، تعداد افراد مشارکت‌کننده، مشارکت نهادهای علمی، مشارکت گروه‌های علمی-تخصصی، جنسیت پژوهشگر، روش‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده، بررسی اعتبار روش تحقیق، روش‌های تجزیه‌وتحلیل آماری، منابع و مآخذ و وضعیت ظاهری پایان‌نامه بررسی شد. به اختصار باید گفت با توجه به نتایج، تقویت آموزش دروس روش تحقیق و همچنین مدیریت استراتژیک برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ضروری است. ضمن این‌که لازم است توجه به روش‌های موردی و تطبیقی، روش تحقیق کیفی و آمیخته، استفاده از ابزارهای ترکیبی (پرسشنامه-مصاحبه-اسناد)، توجه بیشتر به پایان‌نامه‌های با سطح تحلیل فردی و یا ملی و نمونه‌گیری‌های غیراحتمالی و همچنین دقت بیشتر در روایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {فراروش,استراتژی,پایان‌نامه,تهران}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_101780.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_101780_103aaf41afd7803e372714b6b5f3aa98.pdf} }