@article { author = {Rahman Seresht, Hosein and Hasas Yeganeh, Yahya and Falah Shams, Mir fayz and Irandoost, Mansour}, title = {Turnaround Strategies and Business Performance in Recession Conditions}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {15-35}, year = {2013}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {     This paper has investigated the model relationship between turnaround strategies and business performance of firms in crisis. The objective of this study are explanatory-descriptive. The sample is the senior managers of accepted firms in Tehran Stock Exchange which experienced reduction of net income indicators and return on assets at least two consecutive years, during 1385-1391 and afterward, they experienced performance improvement for two consecutive years (successful turnaround) and/or their reduction in performance index continued for two other consecutive years (unsuccessful turnaround). Data of the questionnaire was analyzed by Spearman correlation coefficients and partial correlation coefficients. According to the results, significant relationship exists among debt restructuring, cost reduction, operating asset reduction, Portfolio-Asset investment, changes in product offering, changes in market entry strategies and business performance of firms in crisis. However, relationship between Portfolio-Asset divestment strategy and business performance was not accepted. The effect of company size and government assistance on relationship between turnaround strategies and business performance were not accepted as well}, keywords = {Turnaround Strategies,Business performance,Company Size,Government Assistance}, title_fa = {راهبردهای احیا و عملکرد تجاری در شرایط رکود اقتصادی}, abstract_fa = {در این مقاله، الگوی رابطه بین راهبردهای احیا و عملکرد تجاری در شرایط رکود اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش تبیینی- توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، مدیران ارشد بیست شرکت ‌پذیرفته­‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بودند که طی سال­های 1385 تا 1391 ابتدا حداقل دوسال متوالی افت شاخص‌های درآمد خالص و بازده دارایی و متعاقب آن حداقل دو سال بهبود عملکرد (احیای موفق) و یا دو سال متوالی کاهش عملکرد (احیای ناموفق) را تجربه کرده‌اند. به­‌منظور سنجش میزان پایایی و روایی سازة سوالات به­‌ترتیب از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج این آزمون­‌ها نشان داد که سؤالات از پایایی و روایی لازم برخوردار است. برای تحلیل داده‌های پرسشنامه از ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب همبستگی جزیی استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که بین راهبردهای سازماندهی مجدد بدهی، کاهش هزینه، کاهش دارایی عملیاتی، سرمایه‌گذاری در مجموعه دارایی‌ها، تغییر در عرضة محصول، تغییر بازار و عملکرد تجاری شرکت‌­های بحران‌زده رابطة معنا‌داری وجود دارد. اما بین راهبرد واگذاری یا فروش مجموعه دارایی‌ها و عملکرد تجاری رابطة معناداری وجود ندارد. همچنین تأثیر اندازۀ شرکت و کمک‌های دولت بر رابطۀ میان راهبردهای احیا و عملکرد تجاری مورد تأیید قرار نگرفت.}, keywords_fa = {راهبردهای احیا,عملکرد تجاری,اندازة شرکت,کمک‌های دولت}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88786.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88786_7d4a6f979c0331a633dd7f06ba44489b.pdf} } @article { author = {Rabieh, Masood and Khajuee, Mohsen}, title = {Explanation of Competitiveness Strategies of Tehran City}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {37-56}, year = {2013}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {     Today, one of the important issues of urban economy, is the intense competition between cities in the global scale and a lot of of cities are competing with one another to attract foreign investment and become more powerful. with that point of view, this article is discussing and analysing the competitiveness strategies of Tehran city. In this study there are two stages for our approach. In the first stage, we compared the situation of Tehran city from point of view of nine variables of competitiveness. This variables are: economic growth, GDP, cost of living, quality of living, information infrastructure and urban economic, economic risks and urban security, efficiency of business environment, efficiency of financial services environment and business communications which have an influence on the tehran competitiveness index. In the second stage by using the results of analysis of the above mentioned variables in previous stage, the appropriate competitive strategy with SPACE and SWOT matrix is choosen for Tehran city. The population of the study includes seventy under development cities. Findings of the research show that the best competitive strategy for the Tehran city is the defensive situation.}, keywords = {City Competitiveness Index,SWOT matrix,SPACE Matrix}, title_fa = {تبیین راهبردهای رقابت‌پذیری شهر تهران}, abstract_fa = {     امروزه یکی ازمسائل مهم اقتصاد شهری، رقابت شدید میان شهرها در مقیاس جهانی است و تعداد زیادی از شهرها برای جلب سرمایه­‌گذاری خارجی و توانمندتر شدن با یکدیگر به رقابت برخاسته‌­اند. با لحاظ این مهم این مقاله به بررسی و تحلیل راهبردهای رقابت­‌پذیری شهر تهران می‌­پردازد. در این تحقیق و بر اساس یک رویکرد دو مرحله‌‌­ایی ابتدا وضعیت شهر تهران از نظر ۹ متغیر رقابت­‌پذیری با سایر شهرهای در حال توسعه مورد مقایسه قرار می­‌گیرد. این متغیرها شامل: متغیر رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، هزینۀ زندگی، کیفیت زندگی، زیرساخت اطلاعاتی و اقتصادی شهری، ریسک اقتصادی و امنیت شهری و کارایی محیط کسب‌­و­کار، کارایی محیط خدمات مالی و ارتباطات تجاری می­‌باشد. در مرحلۀ دوم تحقیق با استفاده از نتایج حاصل از بررسی متغیرهای ذکرشده درمرحلۀ قبلی، راهبرد مناسب رقابتی به کمک ابزارهای ماتریس SWOTو  SPACEبرای شهر تهران ارائه می‌­شود. جامعۀ آماری تحقیق شامل ۷۰ شهر در حال توسعۀ دنیا است. یافته‌­های پژوهش نشان می­‌دهد که بهترین راهبرد رقابتی برای شهر تهران وضیعت تدافعی است.  }, keywords_fa = {شاخص رقابت‌پذیری شهری,ماتریس SWOT,ماتریس SPACE}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88787.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88787_042e972642947082558f75ae245ef65b.pdf} } @article { author = {Shafia, Mohammad Ali and Rahimi Moghaddam, Mohammad and Badie, Kambiz}, title = {Foresighting Based on Cognitive Map}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {57-91}, year = {2013}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The paper's aim is to present a foresight framework based on cognitive approaches and Fuzzy Cognitive Map (FCM). The proposed framework includes three phases of pre-foresight, main-foresight and post-foresight. One of the main strengths of this framework is its ability to present the evolutional trend of experts' cognition on future which begins from data gathering, mapping their imagination, analyzing and summarizing them to achieve knowledge and understandings of the future and ends by forming the wisdom about it. This trend helps to identify probable futures and determine preferable one. Moreover, focus on FCM in this framework clarifies the role of variables and their sequence which facilitates planning for the controllable variables to achieve preferable future. Finally the components of proposed framework are evaluated based on the frameworks reviewed and success factors of foresight frameworks.}, keywords = {Foresight,FCM,intuition,Insight,wisdom}, title_fa = {آینده‌نگاری مبتنی بر فنون شناختی}, abstract_fa = {هدف این مقاله ارائه چارچوبی برای آینده‌نگاری با تمرکز بر نقش رویکردهای شناختی و ترکیب آن با مفهوم نقشة شناختی فازی است. چارچوب پیشنهادی از سه مرحلة پیش‌آینده‌نگاری، اصلی و پساآینده‌نگاری تشکیل می‌شود. در مرحلة اصلی آینده‌نگاری، به‌منظور تعیین آینده مطلوب، تمرکز محوری بر نقش تصور و شهود در ترسیم آینده در ذهن خبرگان، به‌تصویر کشیدن تصورات خبرگان در قالب یک نقشة شناختی فازی اجتماعی متأثر از متغیرهای دور و نزدیک از بافت‌های داخلی و خارجی مرتبط با موضوع است. از نقاط قوت این چارچوب می‌توان به نمایش سیر تکاملی شناخت خبرگان از موضوع آینده، از جمع‌آوری داده‌ها تا به تصویر کشیدن نقشه‌ها و تحلیل و تجمیع آن­ها، به‌منظور دستیابی به دانش و فهم درباره آینده و شکل‌گیری خرد درباره موضوع آینده اشاره نمود. این مهم با شناسایی آینده‌های محتمل و تعیین آینده مطلوب در مرحلة اصلی آینده‌نگاری چارچوب پیشنهادی، محقق می‌شود. به‌علاوه استفاده از نقشة شناختی، نقش متغیرها و توالی آن­ها در آیندة مطلوب را شفاف نموده و امکان برنامه‌ریزی متغیرهای کنترل‌پذیر برای دستیابی به آیندة مطلوب را فراهم می‌آورد. اعتبارسنجی تحقیق، با بررسی اهمیت مؤلفه‌­های چارچوب پیشنهادی براساس روش آنتروپی شانون و نیز مقایسة این چارچوب با سایر چارچوب‌های مطالعه شده براساس عوامل کلیدی و دریافت نظرات خبرگان انجام شده است.}, keywords_fa = {آینده‌نگاری,نقشة شناختی فازی,بصیرت,شهود,خرد}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88788.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88788_35a7ab6c4359da6cdca144d716ca5810.pdf} } @article { author = {Golmohammadi, Emad and Kafcheh, Parviz and Soltanpanah, Heirsh}, title = {Leadership Styles and Strategic Thinking in Organizational Level}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {93-114}, year = {2013}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {     Today, organizations are faced with some problems due to sever changes in technology and environment and these problems are complicated more and more. Solving these problems need a proper leadership style and an ability to interpret unrelated and unscheduled. This ability indeed is strategic thinking in organization. This research aims to investigate the relationship between leadership styles and strategic thinking in organizational level among industrial food and pharmaceutical companies of Ilam’s province. This research’s approach is co relational- descriptive and it was performed by distributing 219 questionnaires among managers and employees of these above mentioned industrial companies. For data collection, Multifactor Leadership standard questionnaire (MLQ), Leader- Member Exchange Leadership questionnaire of Liden and Maslyn (1998) and Researcher-made questionnaire of strategic thinking multiple regression test with step by step method were used. Findings show that there are a positive and significant correlation between leadership styles and strategic thinking in organizational level. Also, according to regression analysis, transformational leadership has the most positive influence on strategic thinking.}, keywords = {Transformational Leadership,leader-member exchange,Strategic Thinking}, title_fa = {سبک‌های رهبری و تفکر استراتژیک در سطح سازمانی}, abstract_fa = {     امروزه سازمان‌ها به‌­دلیل تغییرات شدید محیط پیرامون و تکنولوژی با مشکلاتی مواجه هستند که هر روز پیچیده‌تر می‌شوند. حل آن نیازمند سبک رهبری مناسب و توانایی تفسیر رخدادها و وقایع غیر مرتبط و برنامه‌ریزی نشده است. که این توانایی درواقع همان تفکر استراتژیک در یک سازمان می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بین سبک‌های رهبری و تفکر استراتژیک در سطح سازمانی در شرکت‌های صنعتی فعال در بخش غذایی و دارویی استان ایلام است. این پژوهش با رویکرد توصیفیـ همبستگی از طریق توزیع 219 پرسشنامه بین مدیران و کارکنان شرکت‌های صنعتی مذکور صورت گرفته است. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه‌های استاندارد چندعاملی رهبری (MLQ)، رهبری مبادله رهبرـ پیرو لیدن و ماسلین (1998) و پرسشنامة محقق ساخته تفکر استراتژیک  استفاده شده است. برای تجزیه‌و­تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از آزمون آماری همبستگی و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که بین سبک‌های رهبری و تفکر استراتژیک در سطح سازمانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین براساس تحلیل رگرسیون مشخص شد که رهبری تحول‌آفرین بیشترین تأثیر مثبت را بر تفکر استراتژیک دارد.}, keywords_fa = {رهبری تحول‌آفرین,مبادلة رهبر – پیرو,تفکر استراتژیک}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88789.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88789_dbca8d0f03f1a6aff97a6f65d45d7f60.pdf} } @article { author = {Fadayie Nezhad, Mohammad Esmaeil and Khalili, Mohammad Reza and Saadatmand, Mohammad}, title = {The Patternnology of Change Rate for Economic Added Value}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {115-129}, year = {2013}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {     This study seeks to answer this question that is Economic Value Added Momentum (EVAM) more highly associated with Tehran Stock Exchange firm values than with accounting ratios. The purpose of this study is to provide empirical evidence on the information content of EVAM and accounting ratios (ROA, ROE, ROS, EPS, SGR and MS). So that 150 firms (600 firm-years) listed in Tehran Stock Exchange from 1386 to 1389 were studied. Regression analysis indicates that MS are better than other accounting ratios and EVAM in explaining the market value (Market Capitalization and Total Capitalization) Tehran Stock Exchange firms, It also ROE don’t has significant effect on the market value.}, keywords = {Return on Assets,Return on Equity,Return on Sale,earning per share,Sale Growth Rate,Market Share}, title_fa = {الگوشناسی آهنگ تغییر در ارزش افزوده اقتصادی}, abstract_fa = {     تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا آهنگ تغییر در ارزش افزودۀ اقتصادی (EVAM) در مقایسه با نسبت­‌های حسابداری در توصیف عملکرد شرکت­‌های پذیرفته‌­شده در بورس اوراق بهادار تهران، مناسب­‌تر است. هدف اصلی، فراهم آوردن شواهد تجربی در مورد محتوای اطلاعاتی آهنگ تغییر در افزودۀ اقتصادی و نسبت­‌های حسابداری (نرخ بازده دارایی­‌ها، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، نرخ بازده فروش، سود هر سهم، نرخ رشد فروش، سهم بازار) می‌­باشد. به همین منظور ۱۵۰ شرکت (۶۰۰ شرکت ـ سال) فعال در بورس اوراق بهادار تهران میان سال­های ۱۳۸۹ ـ ۱۳۸۶ مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه‌­و­تحلیل رگرسیون نشان­‌دهندۀ این است که سهم بازار نسبت به سایر نسبت‌های حسابداری و EVAM، در توصیف ارزش بازار (ارزش بازار سهام و ارزش بازار کل سرمایه) شرکت­‌های پذیرفته­‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بهتر است؛ همچنین نرخ بازده حقوق صاحبان سهام هیچ تأثیری بر ارزش شرکت ندارد.}, keywords_fa = {نرخ بازده دارایی‌ها,نرخ بازده حقوق صاحبان سهام,نرخ بازده فروش,سود هر سهم,نرخ رشد فروش,سهم بازار}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88790.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88790_1d68154b55273b4d82de4b0dc714a59f.pdf} } @article { author = {Fartookzadeh, Hamidreza and Rajabi Nohooji, Meisam and Bairamzadeh, Sona}, title = {High Consuming Crisis in Proportion to Resources}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {131-156}, year = {2013}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {     Pension systems are one of vital components of every society; therefore identifying problems facing these systems seems inevitable. The exceeding amount of uses to sources is a major problem of pension systems in Iran that needs careful understanding of factors affecting the system in order to propose efficient policies. In this study, system dynamics approach is used to model pension system. According to our dynamic model, the proposed policies are: retirement and population policies, investment policy, nongovernmental market policy, welfare services policy and mechanism alteration policy. The results indicate that investment and mechanism alteration policies are the most efficient ones in the long run.}, keywords = {Social security,Retirement,system dynamics,Simulation,Public Policy}, title_fa = {بحران فزونی مصارف نسبت به منابع}, abstract_fa = {     از آنجا که صندوق­‌های بازنشستگی از جمله نهادهای مهم و تأثیرگذار بر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه به­شمار می­‌روند، مطالعه و بررسی دقیق مسائل پیش­ روی آنها اجتناب ناپذیر به­‌نظر می‌رسد. فزونی بیش از اندازة مصارف بر منابع که امروزه صندوق بازنشستگی کشوری با آن روبه‌­روست، چالشی بزرگ به‌­شمار می­‌آید که به‌­منظور ارائة راهکارهای مناسب، نیازمند شناخت دقیق شرایط و عوامل تأثیرگذار بر وضعیت آن هستیم. در پژوهش حاضر ابتدا تلاش شد تا عوامل کلیدی تأثیرگذار بر وضعیت صندوق بازنشستگی شناسایی شود و سپس با­استفاده از مدل­سازی دینامیکی در قالب روش تحلیل پویایی‌های سیستم، بحران فزونی مصارف بر منابع صندوق بازنشستگی در ابعاد کلان و استراتژیک مدل شده و با­استفاده از شبیه­سازی رفتاری، مورد تجزیه‌­و­تحلیل قرار گرفته است. نتیجه، مدلی است که بحران فزونی مصارف بر منابع صندوق بازنشستگی را توصیف کرده و با­استفاده از شبیه­‌سازی، رفتار آن را در افق زمانی 20 سال آینده پیش­بینی می‌­کند. با آزمون راهکارهای مختلف در محیط شبیه­‌سازی، سیاست­‌های پیشنهادی برای برو‌ن‌­رفت از وضعیت فعلی ارائه شده­‌است که عبارت‌­اند از: سیاست­‌های مرتبط با قوانین بازنشستگی و جمعیت، سیاست سرمایه­‌گذاری، سیاست ورود صندوق به بازار غیر دولتی، سیاست سرویس مشترک رفاهی و سیاست تغییر سازوکار فعلی صندوق. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌­دهد سیاست­‌های سرمایه­‌گذاری و تغییرِ ساز و کار فعلی صندوق نسبت به سایر سیاست­‌ها مؤثرتر است و در بلند­مدت نیز تغییر سازوکار فعلی صندوق کارگشا خواهد بود.}, keywords_fa = {تأمین اجتماعی,بازنشستگی,تحلیل پویایی‌های سیستم,سیاست‌گزاری,شبیه‌سازی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88791.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88791_6b8e2633ea082cda53323facc726ca17.pdf} } @article { author = {Bakhtiyari, Lotfali and Vazir Zanjani, Hamid Reza and Bekr, Samira}, title = {Strategic Dynamics for Lubricating Industry}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {157-176}, year = {2013}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {     Value chain expresses two major activities-primary and supporting activities-in manufacturing organizations. The organization strategy should cover different strategic issues, considering factors affecting them and based on strategy issues analysis lead to more strategic synergy between main and supporting activities. This research includes dynamic analysis of strategic issues in lubricating oil manufacturing industry to identify main affecting factors required to revise the company’s strategy. Since there are a wide range of strategic issues, the value chain was used as a tool to categorize the analysis. Basic causes as well as main intermediate variables were identified and their statuses were specified in Porter’s value chain. Finally, the number and weight of each main causes of organization strategic issues were analyzed using AHP statistical method which enables the organization to focus on issues of greater importance. The results of this research can be used as a useful and efficient tool for choosing the most proper strategy for increasing organization efficiency.}, keywords = {Dynamic analysis,Strategic Issue,AHP Statistical Method,Value chain}, title_fa = {پویایی‌شناسی استراتژیک صنعت روانکارها}, abstract_fa = {زنجیرۀ ارزش1بیانگر دو دسته فعالیت‌­های اصلی و پشتیبان در سازمان­‌های تولیدی است. راهبرد سازمان باید موضوعات مختلف راهبردی را که در فعالیت­‌های اصلی و پشتیبان شناسایی شد‌‌ه‌­اند، پوشش داده و عوامل تأثیرگذار بر این موضوعات را در نظر داشته باشد و بر مبنای تحلیل موضوعات راهبردی موجب ایجاد همسویی و هم‌­افزایی راهبردی در میان تمام فعالیت­های اصلی و پشتیبان گردد. در این پژوهش تلاش شده است تا با رویکردی پویا و با استفاده از ابزار تحلیل دینامیک به بررسی چگونگی انتخاب موضوعات راهبردی به منظور فراهم نمودن زمینۀ لازم برای بازنگری در راهبرد تولید روانکارها پرداخته شود، در این راستا تحلیل پویایی­‌شناسی روی موضوعات راهبردی صورت پذیرفت تا بر اساس آن ریشه‌ها و عوامل اصلی تأثیرگذار بر موضوعات راهبردی در سازمان شناسایی گردند. برای طبقه‌بندی تحلیل‌ها از چارچوب زنجیرۀ ارزش پورتر بهره گرفته شده است. علل ریشه‌ای، متغیرهای میانجی و متغیرهای اصلی در حوزه‌های مختلف سازمان، با نگاهی عارضه‌یابانه، مورد شناسایی قرار گرفت و سپس جایگاه هر یک از این عناصر در زنجیرۀ ارزش پورتر مشخص گردید. در نهایت تعداد و وزن علل ریشه­ای موضوعات راهبردی سازمان با استفاده از روش سلسله مراتبی AHP بررسی و اولویت­‌بندی شدند تا سازمان برای انتخاب راهبردی روی موضوعات با اولویت برتر تمرکز بیشتری نماید. نتیجۀ این تحقیق می‌­تواند به عنوان ابزاری کارآمد برای تعیین استراتژی‌­های مناسب برای ارتقاء بهره­‌وری سازمانی مورد استفاده واقع شود.    }, keywords_fa = {تحلیل دینامیکی,موضوعات راهبردی,زنجیرۀ ارزش پورتر}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88792.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88792_a68460c78490362bfdf8b2010e4ed84a.pdf} } @article { author = {Zeyaaddiny, Mohammad and Ramezani, Sakineh}, title = {Job Enrichment and Job Engagement for Propensity to Leave of Employees}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {177-199}, year = {2013}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The aim of this research is study of relationship between domains of job enrichment with job engagement and propensity to leave of employees. The study was a descriptive correlation. The population in this research is all employers of education and culture organization in rafsanjan that are 154 people which 110 people have been selected. in this researchwere used three questionnaire of job enrichment‚ Salovana and Schaufeli’s job engagement‚ and the propensity to leave. The reliability of job enrichment‚ job engagement and the propensity to leave questionnaires are 0/74‚ 0/962 and 0/936. Analyzing data shows that there is a relation between job enrichment and its factors with employers job engagement. the findings of research also shows that there is a relation between job enrichment and its factors with employers propensity to leave on the base of results we propose that managers attention more to the job enrichment and job engagement and for decreasing the employers propensity to leave attention more to the job enrichment and job engagement factors.}, keywords = {Job Enrichment,Job Engagement,Propensity to Leave}, title_fa = {الگوی غنی‌سازی و اشتیاق شغلی برای سنجش میزان تمایل به ترک خدمت کارکنان}, abstract_fa = {هدف این تحقیق بررسی رابطۀ میان ابعاد غنی­سازی شغلی با اشتیاق شغلی و تمایل به ترک خدمت کارکنان بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعۀ آماری 154 نفر از کارکنان ادارۀ آموزش و پرورش شهرستان رفسنجان است که حجم نمونه ۱۱۰ نفر است. در این تحقیق از سه پرسشنامۀ غنی­سازی شغلی، اشتیاق شغلی سالوناوا و شوفلی و تمایل به ترک خدمت استفاده شد. پایایی پرسشنامه­های غنی­سازی شغلی، اشتیاق شغلی و تمایل به ترک خدمت در این تحقیق به ترتیب برابر ۷۴/۰، ۹۶۲/۰ و ۹۳۶/۰ محاسبه گردید. مطابق نتایج، میان غنی­سازی شغلی و ابعاد آن با اشتیاق شغلی کارکنان رابطه وجود دارد و میان اشتیاق شغلی و ابعاد آن با تمایل به ترک خدمت کارکنان رابطه وجود دارد. نتایج یافته­های تحقیق همچنین حاکی از این بود که میان غنی­سازی شغلی و ابعاد آن با تمایل به ترک خدمت کارکنان رابطه وجود دارد. با توجه به نتایج حاصله پیشنهاد می­شود که مدیران غنی­سازی شغلی و اشتیاق شغلی کارکنان را مدنظر قرار دهند و جهت کاهش تمایل به ترک خدمت کارکنان به ابعاد غنی­سازی شغلی و ابعاد اشتیاق شغلی توجه شود.}, keywords_fa = {غنی‌سازی شغلی,اشتیاق شغلی,تمایل به ترک خدمت}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_90605.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_90605_c8c55f726b3671b14df8453ead40ab93.pdf} } @article { author = {Ghouchani, Farrokh and Hosseinzadeh, Mahmoud and Seyyed Alavi, Seyyed Mohammad}, title = {Customer Attitudinal and Behavioral Loyalty for Cosmetic-Hygienic}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {201-221}, year = {2013}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {Creating customer loyalty is a concept in today's business because the main component of organizational success have become loyal customers, in which have been attracted more attention. Loyal customers buy more and are generally useful tool for advertising. As a result, today's organizations seek to identify and manage loyalty as an effective methods and patterns. Present research by using the model of Taylor et al. (2004); the relationships between the six variables: satisfaction, value, resistance to change, influence, trust and brand equity, attitudinal and behavioral customer loyalty in Cosmetic-Hygienic markets tries to review and prioritize the factors that have the greatest impact on loyal customers. Accordingly the model proposed twelve hypotheses. The instrument used for data collection was a questionnaire to 384 women between the ages of 18 and 60 years of Cosmetic-Hygienic consumer in five sectors (clusters) with a homogeneous distribution in Tehran. The software of SPSS has been utilized and ultimately, all hypotheses were confirmed.}, keywords = {Satisfaction,Value,Resistance to change,Influence,Trust,brand equity,Attitudinal Loyalty,behavioral loyalty}, title_fa = {وفاداری نگرشی و رفتاری مشتری نسبت به محصولات آرایشی ـ بهداشتی}, abstract_fa = {از آنجا که در کسب­و­کارهای امروزی ایجاد وفاداری در مشتری مفهومی است که در کسب‌و­کارهای امروزی به لحاظ اینکه مشتریان وفادار به مؤلفه اصلی موفقیت سازمانی درآمده‌اند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌است. مشتریان وفادار بیشتر خرید کرده و معمولاً ابزار مناسبی برای برای تبلیغات محسوب می‌شوند. درنتیجه سازمان‌های امروزی درصدد شناسایی و مدیریت روش‌ها و الگوهای مؤثر ایجاد وفاداری می‌باشند. در این تحقیق با استفاده از مدل تیلور و همکاران (۲۰۰۴) رابطۀ میان شش متغیر رضایت، ارزش، مقاومت در برابر تغییر، تأثیرگذاری، اعتماد و ارزش ویژۀ نام تجاری با وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری مشتریان به محصولات آرایشی ـ بهداشتی بررسی شده و عواملی را که دارای بیشترین میزان اثرگذاری بر وفاداری هستند اولویت‌بندی شده‌اند. بر این اساس، بر مبنای مدل مذکور دوازده فرضیه مطرح شد. ابزار مورد استفاده برای جمع‌آوری داده، پرسشنامه بوده که به تعداد ۳۸۴ مورد میان بانوان سنین ۱۸ تا ۶۰ سال مصرف کننده لوازم آرایشی ـ بهداشتی در پنج بخش (خوشه) همگن از شهر تهران توزیع گشته است. برای تجزیه­و­تحلیل داده‌ها از نرم­افزار SPSS استفاده شد که در نهایت، همۀ فرضیه‌ها مورد تأیید قرار گرفتند.}, keywords_fa = {رضایت,ارزش,مقاومت در برابر تغییر,تأثیرگذاری,اعتماد,ارزش ویژه نام تجاری,وفاداری نگرشی,وفاداری رفتاری}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_90606.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_90606_0a96acf70bcf0aad6a4743fb067f264f.pdf} }