@article { author = {Saeidpour, Saeid and Ahmadi Kohanali, Reza}, title = {Strategic Responses and Institutional Pressures}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {19-43}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {Some researchers have linked the institutional perspective with strategic choice to better understanding of institutional pressures with organizational strategic responses. Managers and policymakers, by better understanding of the relation between institutional factors and strategic responses, may be able to decline the cost of producing social legitimacy. The present study seeks to understand the relationship between strategic responses and institutional pressures in food and beverage industry. For this purpose, using Oliver framework for strategic responses, a two-part questionnaire produced and its validity was as content validity and determined by scholars, and its reliability calculated by Cronbach’s alpha coefiicient. 165 questionnaires were distributed among active companies’ managers and owners, and then 77 questionnaires collected. Therefore, the hypothesis tested by regression and correlation tests by SPSS software. The findings indicate that Oliver’s Model is relatively consistent with food and beverage industry and in this area; it partly describes the companies’ behaviors to institutional pressures.}, keywords = {Institutional Pressures,Strategic Response,Oliver’s Model,Institutional theory}, title_fa = {واکنش‌های راهبردی و تعیینه‌های نهادی}, abstract_fa = {مدیران و سیاست­گذاران، با فهم بهتر از چگونگی رابطه عوامل نهادی با واکنش­‌های راهبردی، ممکن است بتوانند از هزینه­‌های ایجاد مشروعیت اجتماعی بکاهند. مطالعه حاضر به دنبال شناخت رابطه واکنش‌­های راهبردی با فشار­های نهادی در صنایع غذایی و آشامیدنی می‌­باشد. بدین منظور با استفاده از چارچوب اولیور برای واکنش‌­های راهبردی، پرسشنامه‌­ای دوبخشی تهیه و روایی آن به‌­صورت محتوایی و با کمک صاحب‌نظران و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. تعداد 165 پرسشنامه میان مدیران و مالکان شرکت‌­های فعال توزیع و سپس 77 پرسشنامه گردآوری و با استفاده از نرم­‌افزار SPSS محاسبات رگرسیون و همبستگی برای سنجش فرضیه‌­ها انجام شد. یافته‌­ها نشان می­‌دهد که مدل اولیور برای صنایع مواد غذایی و آشامیدنی دارای انطباق نسبی است و در این حوزه تاحدی رفتار شرکت‌­ها در مقابل فشار­های نهادی را تشریح می­‌کند.}, keywords_fa = {فشارهای نهادی,واکنش راهبردی,مدل اولیور,نظریه نهادی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88616.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88616_61dcae161344c994364dfd97ab4aa16e.pdf} } @article { author = {Moshabaki, Asghar and Pourebrahimi, Nina}, title = {The Obstacles Finding Pattern for Bank's Strategic Marketing}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {45-65}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {Research on the implementation of marketing plans does not in line with marketing formulation and despite design qualitative and quantitative tools and comprehensive model to strategy formulation, a few number of research activities have been considering issues of implementation strategies and Explain a frameworks for the implementation strategies. This research investigate strategy Implementation and Barriers has emerged during the implementation process. After reviewing previous research and collect the main barriers, the questionnaire were designed, then in order to statistical survey distribute between 391 managers and senior experts of sample study. After classification of barriers by using Exploratory Factor Analysis (EFA) in six groups (organizational resource, structure, human resource, communicational, strategically and Content) the structural equation modeling technique and Friedman test were used to test structural relationships and the main barriers in each of the six structures were identified. The result shows that between the six components identified in the model, communicational and structural barriers have maximal and minimal effects on marketing strategy plans Implementation in Mellat Bank. At the end of research we present some suggestion for improve each barriers.  }, keywords = {Strategy Implementation,Marketing Strategy Program Obstacles,Structure Equation Modelling (SEM)}, title_fa = {الگوی موانع‌یابی راهبردهای بازاریابی بانکی}, abstract_fa = {این پژوهش در زمینه اجرای برنامه‌های راهبردی بازاریابی به موازات گسترش پژوهش­های حوزه تدوین راهبرد پیش نرفته است و با وجود طراحی ابزارهای کمی و کیفی و مدل‌های فراگیر به­‌منظور تدوین راهبرد، تعداد کمی از فعالیت­‌های پژوهشی مسائل حوزه اجرای راهبرد بازاریابی را مورد نظر قرار داده و به تبیین چارچوب‌هایی برای بررسی اجرای راهبرد بازاریابی پرداخته‌اند. پژوهش حاضر به مسئله‌ اجرای راهبرد بازاریابی و موانع پدید آمده در حین فرآیند اجرا پرداخته است. پس از بررسی پیشینه پژوهشی و جمع­‌آوری مهم­ترین موانع مورد استناد، پرسشنامه پژوهش طراحی شد و به­منظور بررسی‌های آماری در اختیار نمونه‌ای به حجم 391 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد بانک ملت قرار گرفت. پس از دسته­بندی موانع از طریق تحلیل عاملی اکتشافی در شش گروه، موانع منابع سازمانی، ساختاری، انسانی، ارتباطی و راهبردی و محتوایی، روابط ساختاری مدل پژوهش بااستفاده از روش مدل­سازی معادلات ساختاری و آزمون و مهم­ترین موانع در هر یک از شش ساختار یادشده، شناسایی شد. نتایج نشان می‌دهد از میان شش مؤلفۀ شناسایی­‌شده برای مدل، موانع ارتباطی بیشترین تأثیر و موانع ساختاری کمترین تأثیر را بر اجرای برنامه‌های راهبردی بازاریابی در بانک ملت دارند. در نهایت نیز پیشنهادهایی برای بهبود هر یک از موانع شناسایی­‌شده ارائه شده است.}, keywords_fa = {موانع برنامه راهبردی بازاریابی,مدل‌سازی معادلات ساختاری}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88639.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88639_93306fb6990b2e2b64e8303f502523f4.pdf} } @article { author = {Hamidizadeh, Mohammad Reza}, title = {Explaining and Evaluation the Efficiecny of the Strategic Decision Expert System}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {67-89}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {This research explains and examines the decision quality, usefulness and problem solving, and accuracy and compatable components of the efficiecny of the strategic decision expert system for organizational expertise development. The complexcity and the expansion of the strategic decision mechanisms and its processes need to use the solving problems knowledge capbilites upon the heuristic expert system. This research empirically investigates the multivariables effects of capbilites of the heuristic expert system for especial organization. The population size is 987 of personnels and the sample size has 85 of them. The research has four hypothese that after statistical data analysis and hypothses test by factors analyses and t test, the significant effects are found in capbilites of the heuristic expert system for especial organization based on its components.  }, keywords = {Decision Effectiveness,Knowledge and Expertise,Decision Speed,Gap Information,Decision Making Costs Reduction}, title_fa = {تبیین و ارزیابی کارایی سیستم خبره تصمیمات راهبردی}, abstract_fa = {     خبرگی سازمانی، بر پایه توسعه و مزیت‌آفرینی در کیفیت، حل مسئله و سودمندی، صحت و تطابق با فرایندها و اثربخشی تصمیمات رهبران و مدیران سازمان‌ها قرار دارد. مسئله گستردگی و پیچیدگی فرآیندهای اتخاذ تصمیم‌های راهبردی، با بهره‌گیری از سامانه‌های سیستمی و هوشمند خبره تخصصی حل می‌شود. این مقاله به تبیین کیفیت سیستم خبره تصمیمات راهبردی در سازمان مورد مطالعه می­‌پردازد. جامعه آماری پژوهش را 987 نفر و نمونه آماری را 85 نفر از کارکنان در سطوح ستاد و صف در تعامل با ماهیت محتوایی سیستم خبره شکل می‌دهد. این پژوهش دارای چهار فرضیه مبتنی بر کیفیت تصمیمات راهبردی، حل مسئله و سودمندی، صحت و تطابق با فرایندها و اثربخشی تصمیمات است که در چارچوب ویژگی‌های سیستم خبره تصمیمات راهبردی آزمون و بررسی می‌­شود.مباحث نظری مقاله با بررسی سیستم خبره و تصمیمات راهبردی استمرار می‌یابد. پس از ارائه داده­‌ها و تحلیل رفتار آزمودنی‌ها و تبیین نتایج آزمون فرضیه‌ها، راهبردهای اشاعه سیستم خبره در سازمان ارائه می‌شود.  }, keywords_fa = {کارایی تصمیم,دانش و خبرگی,سرعت تصمیم‌گیری,شکاف اطلاعاتی,کاهش هزینه‌های تصمیم‌گیری}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88640.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88640_964bfdaafc986b2bf1df5106c9fbc4fe.pdf} } @article { author = {Salar, Jamshid and Abolfazli, Seyyed Abolfazl and Mohammadzadeh, Mehdi and Ahmadi, Mohammad}, title = {Market Capabilities Strategy, Internal Market Orientation and Performance of Pharmacy Companies Accepted in Tehran Stock Exchange}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {91-108}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is surveying the mediating effect of market capabilities in the relationship between internal market orientation and organizational performance of pharmacycompanies accepted in Tehran stock exchange. This research is applied in terms of the goal and descriptive- survey in terms of data gathering method. The population of this study consists of experts of pharmacycompanies in the stock exchange. The sampling method is convenience sampling.Totally, 205 questionnaires were collected from companies.To test the hypotheses, we usedstructural equation modeling with Lisre l8.8. Results showed that internal market orientation and market capabilities, effect onorganizational performance. The impact of internal market orientationis more. Results also showed that market capabilities play as a mediating variable in the relationship between internal market orientation and organizational performance. In the first, internal market orientation results into market capabilities and then, market capabilities result into organizational performance.}, keywords = {Internal Market Orientation,Market Capabilities Strategy,organizational performance,Pharmacy Companies,Stock Exchange}, title_fa = {راهبرد قابلیت‌های بازاریابی، بازارمداری داخلی و عملکرد شرکت‌های دارویی بورس}, abstract_fa = {     هدف این پژوهش، بررسی تأثیر واسطه‌ای قابلیت‌های بازاریابی بر ارتباط بین بازارمداری داخلی و عملکرد شرکت‌های دارویی بورس است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش جمع‌آوری داده‌ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل خبرگان شرکت‌های دارویی فعال در بورس کشور می‌باشد. روش نمونه‌گیری، غیراحتمالی آسان است. در مجموع، 205 پرسشنامه از بین شرکت‌ها جمع‌آوری شد. برای آزمون فرضیه‌­های پژوهش از مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل 80/8 استفاده شد. نتایج نشان داد که بازارمداری داخلی و قابلیت‌های بازار بر عملکرد سازمانی تأثیر می‌گذارند. تأثیر بازارمداری داخلی بر عملکرد، بیشتر از تأثیر قابلیت‌های بازار است. همچنین، قابلیت‌های بازار، در ارتباط بین بازارمداری داخلی و عملکرد سازمانی، نقش واسطه‌ای را ایفا می‌کنند؛ بنابراین، ابتدا بازارمداری داخلی منجر به قابلیت‌های بازار می‌شود و سپس، قابلیت‌های بازار منجر به عملکرد سازمانی می‌شوند.}, keywords_fa = {بازارمداری داخلی,راهبرد قابلیت‌های بازار,عملکرد سازمانی,شرکت‌های دارویی,بورس}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88641.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88641_00c8b5fcbe95493befac9996aa4c43c8.pdf} } @article { author = {Naeeji, Mohammad Javad and Khorasani, Elham}, title = {The Strategic Entrepreneurship Role for Enhancing Performance in Public Organizations}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {109-126}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {Strategic entrepreneurship (SE) has been introduced to capture a firm’s effort to simultaneously exploit existing competitive advantages while exploring what needs to be done in the future to remain successful. More and more scholars have called for the SE construct to contribute to understanding of how firms can use SE to create value and to gain a higher performance. The goal of this paper is to propose and empirically test a model to enhance competiveness through strategic entrepreneurship in public organizations and to assess the role of this construct in organizational performance of. This study is descriptive which is conducted with total number of 210 managers in Islamic Republic of Iran Broadcasting and is tested by structural equation modeling. The results indicated that performance and two dimensions of strategic entrepreneurship namely opportunity exploration and opportunity exploitation is affected by recognized antecedents of strategic entrepreneurship including entrepreneurial mindset, entrepreneurial culture and entrepreneurial leadership. }, keywords = {Strategic Entrepreneurship,performance,Opportunity Exploration and Exploitation,Broadcasting}, title_fa = {نقش کارآفرینی راهبردی در ارتقای عملکرد سازمان‌های بخش عمومی‌}, abstract_fa = {کارآفرینی راهبردی به تلاش هم­زمان شرکت برای بهره‌­گیری از مزیت­‌های رقابتی فعلی و جست‌وجوی فرصت­‌های جدید برای کسب موفقیت در آینده اطلاق می‌شود. پژوهش‌های فزاینده‌ای در حال مطالعه بر حوزه نوظهور کارآفرینی راهبردی هستند تا دریابند چگونه می‌توان از این کارآفرینی برای ارزش‌آفرینی و دستیابی به عملکرد بالاتر استفاده کرد؟ هدف این مقاله، ارائه و آزمودن مدلی برای ارتقای عملکرد سازمان‌های بخش عمومی از طریق کارآفرینی راهبردی و متغیرهای پیش­بین آن است. این مطالعه، از نوع توصیفی است و نمونه‌­ها شامل 210 مدیر صدا و سیما هستند که داده­‌های گردآوری­‌شده از آنها، با استفاده از روش مدل‌­سازی معادلات ساختاری آزمون شده است. نتایج تحقیق نشانگر این است که هر سه متغیر پیش‌بین کارآفرینی راهبردی شامل دستگاه فکری کارآفرینانه، فرهنگ  کارآفرینانه و رهبری کارآفرینانه، تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد دارند؛ اما بخش زیادی از این تاثیر، به­‌صورت غیرمستقیم و از طریق نقش میانجی ابعاد کارآفرینی راهبردی یعنی   شناسایی و به­‌کارگیری فرصت­‌ها صورت می‌گیرد.}, keywords_fa = {کارآفرینی راهبردی,عملکرد,شناسایی و به‌کارگیری فرصت‌ها,صدا‌ و‌ سیما}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88642.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88642_b7b658d3d7560824d651e6a8b394bc20.pdf} } @article { author = {Parsizadeh, Farokh and Pishnamazi, Parvaneh}, title = {Challenges and Strategies to Promote Social Effects of the Earthquake Rumors}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {127-150}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {High seismicity and earthquake occurrence is one of the most important concerns of urban management in Tehran metropolitan. Unfortunately, this is being neglected because of the earthquake nature, human negligence and long-time return period of severe earthquakes in this city. Since Tehran has an important undeniable role in preserving the integrity, national, strategic and economic security in the country, any damage in would mean irreparable damage seen in the country. So, it is strictly necessary to pay enough attention to the seismicity condition of Tehran and make the benefit of all potentialities to decrease risk and increase safety level of the city against earthquake. Considering the above-mentioned issues, this paper takes the advantage of rumors in increasing security value of Tehran. It studies social positive and negative effects of spreading rumors about earthquake in Tehran, and also evaluates and assesses its positive performances. The case study was Tehran earthquake rumor in December 2014. The results show that by making the benefit of this media (rumors), we can constantly/repeatedly remind authorities and civilians about earthquake-related issues, improve safety culture against earthquake and increase the preparedness of rescue organizations, institutions, etc. under an efficient management.}, keywords = {Rumor,Tehran Earthquake,Social Effects of Rumor,Positive Performances of Rumor}, title_fa = {چالش‌ها و راهبردهای اجتماعی آثار رواج شایعه وقوع زلزله}, abstract_fa = {     لرزه‌­خیزی بالای شهر تهران و اهمیت وقوع زلزله در آن، یکی از دغدغه‌­های اصلی مدیریت شهری در تهران است که توجه و تامل بالایی را می­‌طلبد. به‌­دلیل ماهیت زلزله، ویژگی اهمال کاری و تساهل انسانی و نیز طولانی بودن دوره بازگشت زلزله‌­های شدید در تهران، این مهم مورد غفلت واقع می­‌شود؛ اما به‌­دلیل اهمیت انکارناپذیری که تهران در حفظ تمامیت ارضی، امنیت ملی، راهبردی و اقتصادی در کشور داشته، حکم شاهرگ حیاتی ایران را دارد که هرگونه خسارت و زوال در تهران، به معنای پایان کار ایران است؛ بنابراین، توجه به وضعیت لرزه‌­خیزی و بهره­‌گیری از هر امکانی برای کاهش خطرپذیری و افزایش سطح ایمنی تهران در برابر زلزله، ضروری و مهم می‌­باشد. در مطالعه حاضر که بر اساس پژوهشی میدانی و با استفاده از ابزارهایی نظیر مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه و اسناد تهیه شده است، امکان بهره­‌گیری از شایعه در افزایش ضریب ایمنی شهر تهران سنجیده و ضمن بررسی اثرات اجتماعی مثبت و منفی ناشی از رواج شایعه وقوع زلزله در تهران، میزان کارکردهای مثبت آن ارزیابی شد. نتایج این بررسی که به مطالعه موردی رواج شایعه وقوع زلزله در تهران در نیمه آذرماه 1393 پرداخته، مبین آن است که می­توان با بهره‌­گیری از ظرفیت این رسانه (شایعه) علاوه بر برجسته‌­سازی موضوع زلزله و یادآوری مداوم آن به شهروندان و مسوولان؛ با مدیریت صحیح و کنترل دامنه آن، در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی در برابر زلزله و نیز افزایش آمادگی سازمان­‌ها، نهادها و ارگان­‌های امدادی بهره گرفت. }, keywords_fa = {زلزله تهران,اثرات اجتماعی شایعه,کارکردهای مثبت شایعه}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88644.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88644_904f7c33070ca915d279087bfd58d38b.pdf} } @article { author = {Tavakoli, Maryam and Alam Tabriz, Akbar and Amiri, Maghsoud and Motameni, Alireza}, title = {Explaining an Integrated Strategic Performance Evaluation Pattern for Insurance Industry}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {151-171}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {Numerous internal and external challenges caused by technology innovation and customer needs’ changes have made the performance evaluation inevitable. Tendency to quantitative results of performance evaluation and increasing the accuracy of decision making made the data envelopment analysis a famous method for benchmarking a set of homogenous decision making units. But in the case that the number of DMUS’ are not compatible to the number of inputs and outputs , the model’s results may not reveal the appropriate scores of efficient and inefficient DMUs and may lead us to misdirection. In order to increase the accuracy and discretionary of standard DEA, we've used an integrated data envelopment analysis and goal programming to find a common set of weights. We have chosen the insurance industry as our case study and for choosing the relative indicators we've used Delphi Technique. Asking indicators' importance from insurance experts helped us to set the weights in the goal programming model. Using proposed model, we can clearly find an optimal set of weights for evaluating each DMU and calculate efficiency scores to rank all the insurance companies. The empirical example showed that the new proposed DEA model can successfully acquire a full ranking for the DMUs. Running the model resulted a better discretionary of 0.74 in comparison to classic Dea and introduced the first insurer as efficient.}, keywords = {Performance measurement,Data Envelopment Analysis (DEA),Goal Programming,Efficiency}, title_fa = {تبیین الگوی یکپارچه راهبردی ارزیابی عملکرد صنعت بیمه}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، ارائه الگوی جامع راهبردی برای ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه با بهره‌مندی از روش‌های نوین کمی است. جامعه آماری در این مطالعه، شرکت‌های فعال در صنعت بیمه هستند. برای تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد از روش دلفی و مصاحبه با خبرگان صنعت بیمه استفاده شده و اهمیت هر یک از معیارها، از طریق پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان مشخص شده است. برای تعیین کارایی واحدهای تصمیم‌گیری از رویکرد برنامه‌ریزی ریاضی «تحلیل پوششی داده‌ها» استفاده می­شود. به­منظور افزایش قدرت تفکیک‌پذیری مدل از رویکرد «برنامه‌ریزی آرمانی» برای محاسبه اوزان مشترک و درنظر گرفتن اهمیت معیارهای ارزیابی از نظر تصمیم‌گیرندگان استفاده شده است. نتایج مدل تلفیقی نشان‌دهنده قدرت تفکیک‌پذیری و انعطاف بالای مدل نسبت به هر یک از روش‌های کاربردی می باشد.}, keywords_fa = {ارزیابی عملکرد,تحلیل پوششی داده‌ها,برنامه‌ریزی آرمانی,کارایی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88647.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88647_d581360a241a9babc5be75f6df7c3d2d.pdf} } @article { author = {Khashei, Vahid and Mazlomi, Nader and Shahriyari, Farideh}, title = {Organizational Performance Improvement, the Strategy Implementation and the Organizational Learning}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {173-195}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The important capital of the organization, including who have a creativesmind and dynamics. The prospect of implementation the strategy, the creative capital should play a major role to finally determine which strategy should formulated and finally implemented. But be aware that the creation of innovative investment, people should be placed in an environment of continuous learning to improve their innovation ability. As a result, organizational learning should be used as a lever in the implementation of the strategy. Since the company's strategies are not well implemented, the need for improved methods. In this regard, the present study was to evaluate the implementation of the strategy on organizational performance with emphasis on the role of mediator to reach organizational learning. After reading previous research, According to the purpose, a conceptual framework is presented in the context of  Gomez’s organizational learning model (2005) and okumus’s strategy implementation (2003) is used. The results of the mediating role of organizational learning in the effective implementation of the strategy on organizational performance has confirmed.}, keywords = {Strategy Implementaion,organizational learning,organizational performance}, title_fa = {الگوی ارتقای عملکرد، اجرای راهبرد و یادگیری سازمانی}, abstract_fa = {مهم­ترین سرمایه سازمان، شامل افرادی است که ذهن خلاق و پویایی دارند. در چشم‌انداز اجرای راهبرد، سرمایه خلاق سازمان باید نقش عمده­ای ایفا کند تا در نهایت تعیین نماید کدام راهبرد را باید فرموله‌سازی و اجرا نمود؛ اما باید دقت داشت که در ایجاد سرمایه خلاق، باید افراد در یک جو یادگیری مداوم قرار گیرند تا بتوانند قدرت نوآوری خود را افزایش دهند. در نتیجه، یادگیری سازمانی باید به­ عنوان یک اهرم در اجرای راهبرد مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به این­که راهبرد‌ها در شرکت‌ها به خوبی اجرا نمی‌شود و نیاز به بهبود روش‌ها وجود دارد، در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارتقای عملکرد سازمانی بر اساس اجرای راهبرد و یادگیری سازمانی به انجام رسید. پس از مطالعه پژوهش‌­های پیشین، چارچوبی مفهومی ارائه شده است که در این چارچوب از مدل یادگیری سازمانی گومز (2005) و اجرای راهبرد اکوموس (2003) استفاده شده است. این پژوهش از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. داده‌های مورد نیاز این پژوهش از شرکت­‌های پتروشیمی ایران و توسط ابزار پرسشنامه جمع‌آوری شده است. نتایج این فرضیه‌ها و نقش میانجی­گری یادگیری سازمانی در اثرگذاری اجرای راهبرد بر عملکرد سازمانی تأیید شده است.}, keywords_fa = {اجرای راهبرد,یادگیری سازمانی,عملکرد سازمانی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88648.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88648_f7abd069ac7afc63672717691768e3cf.pdf} } @article { author = {Aarabi, Seyyed Mohammad and Nasabi, Narjes Alsadat}, title = {Application of Strategic Auditing Pattern in Human Resource Strategies}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {197-214}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The central role of human resources in organizations introduce them as a strategic factor in the management of the organization. So the formulation, implementation and evaluation of human resource strategies, as a model of strategic decisions related to human resources is considered in order to link them to the strategic goals of organization. In this study, in order to develop human resources strategies in Shiraz University of Medical Sciences, data collected through questionnaires, interviews and documents. We used natural pattern, SWOT matrix, IE matrix, QSPM matrix and Delphi method for Formulating human resource strategies. Based on the results, the strategic position of the human resources was the conservative and aggressive houses. The findings, revealed the fact that the implementation of the proposed strategies could be more synergy and coordination of the activities of human resource policies and strategies will be achieved.}, keywords = {Human Resource Strategies,SWOT matrix,IE Matrix,QSPM Matrix,Strategic Position}, title_fa = {کاربرد الگوی ممیزی راهبردی در تدوین راهبرد‌های منابع انسانی}, abstract_fa = {جایگاه محوری منابع انسانی در سازمان‌ها، آن را عاملی راهبردی در اداره سازمان مطرح می‌کند؛ بنابراین، تدوین، اجرا و ارزیابی راهبرد‌های منابع انسانی، به‌عنوان الگویی از تصمیمات درباره راهبرد‌های متعلق به منابع انسانی، باهدف مرتبط ساختن آنها باهدف‌های راهبردی سازمان مدنظر قرار می‌گیرد. در این پژوهش، به‌منظور تدوین راهبرد‌های منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، داده‌ها از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مطالعه اسناد جمع­آوری شده است. برای تدوین راهبرد‌های منابع انسانی از الگوی طبیعی، ماتریس‌های SWOT، IE، QSPM و روش دلفی استفاده‌ شده است. بر اساس نتایج، موقعیت راهبردی دانشگاه از نظر منابع انسانی، در خانه‌های محافظه‌کارانه و تهاجمی قرار دارد. یافته‌های پژوهش، مبین این نکته است که دانشگاه با اجرای راهبرد‌های پیشنهادی می‌تواند به هم‌افزایی در فعالیت‌ها و هماهنگی بیشتر در سیاست‌های منابع انسانی با راهبرد‌های کلی نائل شود.  }, keywords_fa = {راهبرد‌های منابع انسانی,ماتریس SWOT,ماتریس IE,ماتریس QSPM,موقعیت راهبردی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_89949.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_89949_eca0900eb1451a324694f34bcca2847b.pdf} } @article { author = {Babayi Zekilaki, Mohammad Ali and Hosseinzadeh Shahri, Masoumeh and Rahimpour, Mahin and Ahmadizad, Arman}, title = {A Model for Identifying and Analyzing of Strategy Implementation Barriers}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {215-237}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {This research designs a model for Identifying and Analyzing of Strategy Implementation Barriers in Saman Bank. At first, the theoretical principals and concepts are reviewed and then measuring indicators of each index and dimension are derived by the literature review. Then the indices are confirmed by focus group and qualitative method. The statistical sample consists of 290 managers, deans and experts of staff and branches in saman bank of Tehran. Data is gathred through questionnaire which is confirmed by Chronbach's alpha coefficient and Content Validity and finally analyzed by descriptive and inferential statistics. The results show that 10 key factors are the most important barriers of strategy implementation, human resource, managerial and strategic factors are the most 3 important barriers and then structural, communicational, cultural, process, commercial intelligence and information system, time and project, and finance are the other factors, respctively.}, keywords = {strategic management,strategy,Strategy Implementation,Strategies Implementation Barriers}, title_fa = {الگوی شناسایی و تحلیل موانع اجرای راهبرد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به ­منظور ارائه الگوی شناسایی و تحلیل موانع اجرای راهبرد بانک سامان صورت گرفته است. در این پژوهش، ابتدا به مرور مفاهیم و مبانی نظری پرداخته شده و با استفاده از مطالعات و پژوهش­های پیشین، شاخص­‌های اندازه‌­گیری هریک از مؤلفه‌­ها و ابعاد مورد بررسی در این مطالعه استخراج شده است و در نهایت مدل مفهومی پژوهش طراحی شد. سپس، با استفاده از روش کیفی و گروه‌­های کانونی، مؤلفه‌­ها و شاخص­‌های مناسب تأیید شد. متغیرها و نمونه آماری این پژوهش 290 نفر از مدیران، رؤسا و کارشناسان ستاد و شعب شهر بانک سامان شهر تهران بوده است. داده‌­های پژوهش با پرسشنامه‌­ای جمع‌­آوری شد که با روش روایی محتوا و ضریب آلفای کرانباخ مورد تأیید قرار گرفت و درنهایت داده با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی تحلیل و مدل عملیاتی پژوهش طراحی شد. نتایج نشان داد که 10 عامل کلیدی از جمله مهم‌­ترین موانع اجرای راهبرد بانک سامان است. به ترتیب عوامل منابع انسانی، مدیریتی و راهبردی مهم­ترین موانع اجرای راهبرد در بانک سامان بوده‌­اند و عوامل ساختاری و سیستمی، ارتباطی و فرهنگی موانع چهارم تا ششم هستند و همچنین عوامل فرآیندی، هوش تجاری و سیستم اطلاعاتی، مدیریت پروژه و زمان و بودجه و مالی در جایگاه­‌های هفتم تا دهم قرار دارند.}, keywords_fa = {مدیریت راهبردی,راهبرد,اجرای راهبرد,موانع اجرای راهبرد}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_89976.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_89976_1b299f68dba1a01b76177e74e9e4e528.pdf} } @article { author = {Siadat, Seyyed Hossein and Talebpour, Alireza and Rajaei, Mozhdeh}, title = {Designing Strategic Pattern for Assessing user Satisfaction in Business Process Management System}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {239-262}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {     Among different types of assessing information systems success, end user satisfaction is one of the most applicable measures. Investigating factors influencing user satisfaction in business process management systems according to Delone and McLean’s success model, and Sahin and Shelly’s satisfaction model, is our point in this survey. Five factors influencing on user satisfaction and perceived usefulness, including information quality, system quality, service quality, flexibility and system expertise was investigated as a model. Statistical population is Keshavarzi bank’s business process management system users in Tehran, and sample includes 291 people. The tool for collecting data was questionnaire, and correlation and linear regression was used for estimating relations using SPSS software. The findings show system quality has most influence on dependent variables, and after that, information quality has the second order. System expertise, flexibility, and service quality also influence on user satisfaction and perceived usefulness. Finally all of the hypothesis were approved.}, keywords = {Information systems,Managing Business Process,user satisfaction,Delone and McLean’s Model,Sahin and Shelly’s Model}, title_fa = {طراحی الگوی راهبردی ارزیابی رضایت مشتریان در سیستم‌های مدیریت فرآیند کسب‌وکار}, abstract_fa = {     در میان شکل­های ارزیابی موفقیت سیستم­‌های اطلاعاتی، رضایت کاربر نهایی یکی از کاربردی­‌ترین معیارهاست. در این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر رضایت کاربران در سیستم­‌های مدیریت فرآیند کسب‌وکار بر مبنای مدل موفقیت دلون و مک لین و نیز مدل رضایت سهین و شلی مد نظر است. پنج عامل تاثیرگذار بر رضایت و فایده ادراک‌­شده کاربران از جمله کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستم، کیفیت خدمات، انعطاف­‌پذیری و توانایی کار با سیستم در قالب یک مدل بررسی شد. جامعه آماری شامل کاربران سیستم مدیریت فرآیند کسب‌وکار بانک کشاورزی تهران، و نمونه شامل 291 نفر از این افراد بود. ابزار جمع‌­آوری اطلاعات، پرسشنامه و از آزمون­‌های همبستگی و رگرسیون خطی و نرم­‌افزار SPSS برای برآورد رابطه استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که کیفیت سیستم بیشترین تاثیر را بر متغیرهای وابسته پژوهش دارد و پس از آن کیفیت اطلاعات در رتبه دوم است. تاثیر توانایی کار با سیستم، انعطاف‌­پذیری و کیفیت خدمات نیز بر رضایت کاربران و فایده ادراک‌­شده آنها اثبات شد و در مجموع فرضیه‌­های پژوهش تایید شدند.}, keywords_fa = {سیستم‌های اطلاعاتی,مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار,رضایت کاربران,مدل دلون و مک لین,مدل سهین و شلی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_89977.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_89977_746e68fa96dd6c6d572c6df0694047d9.pdf} }